راه های ارتباطی :۲۲۲۶۹۴۰۱-021 ۲۲۲۶۹۴۰۲-021 ۲۲۲۶۹۴۰۴-021

ایمیل :

info@geotechpars.com

آدرس :

تهران، خیابان دستگردی، روبروی خیابان عمرانی، پلاک ۱۴۸، طبقه ۳، واحد ۳

0

سبد خرید

    استرات یا مهار متقابل

    استرات یا مهار متقابل

    نمونه پروژه ها

    روش استرات یا مهار متقابل چیست؟

    برای عدم ورود به حریم سازه ­های مجاور، از سالیان پیش در ایران روش ­هایی رواج داشته است که از آن جمله میتوان به استفاده از پایدارسازی گود (Deep Excavation-Slope Stabilization) به روش سازه نگهبان خرپایی (Truss-Raker Construction) اشاره کرد.

    با افزایش عمق پروژه­ های گودبرداری و غیراقتصادی شدن روش سازه نگهبان خرپایی، در سال­ های آتی مهار متقابل استرات (Strut- Braced Excavations) به عنوان جایگزینی برای روش سنتی سازه نگهبان خرپایی مطرح گردید که در برخی پروژه­ ها مورد استفاده قرار گرفت. این روش بیشتر در حالت دهانه کوچک پروژه (عدم نیاز به ستون وسط) و یا محدودیت استفاده از حفاری در اضلاع محدود (استرات مهار متقابل یا کنج) مورد استفاده قرار گرفته است اما در برخی پروژه ­های دیگر نیز به دلایلی نظیر عدم قطعی بودن نقشه ­های معماری، عدم تمایل به اجرای سازه معکوس یا تاپ داون (Top-down) به دلیل مسائل اجرایی و نظایر این، روش مهار متقابل یا استرات کاربردی دارد.

    نحوه ی اجرای روش مهار متقابل (استرات)

    در این روش ابتدا در اطراف گود، در فواصل معین از یکدیگر چاهک هایی حفر می گردند. طول این چاهک ها برابر با عمق گود به اضافه مقداری اضافه تر جهت تامین عمق گیرداری است. سپس در درون این چاهک ها پروفیل­ های فولادی، مطابق با محاسبات و نقشه­ های اجرایی، قرار می­ گیرند. طول پروفیل­ های کاربردی در روش مهار متقابل یا استرات معمولاً به گونه ­ای در نظر گرفته می­ شوند که انتهای فوقانی آنها تا حدی بالاتر از تراز سطح گود قرار گیرند. آنگاه قسمت فوقانی هر دو پروفیل قائم متقابل مزبور به کمک تیرها یا خرپاهایی به یکدیگر متصل می ­گردند. تعداد ترازهای تیرها (استرات­ ها) در روش مهار متقابل (یا کنج) براساس عمق گودبرداری، وضعیت سازه­ ای مجاور، مشخصات ژئوتکنیکی و ترازهای طبقات سازه اصلی (معماری) تعیین می­شود.

    مزایای طرح مهار متقابل (استرات)

     بنابه توضیحات ارائه شده مزایای این طرح در قالب موارد زیر قابل بیان خواهد بود. عدم تجاوز به ملک همسایه و زمین­ های مجاور نظیر معابر شهری، عدم تداخل با تاسیسات زیر زمینی نظیر شبکه های آب، برق، گاز، شبکه ­های فاضلاب، چاه ­های جذبی و چاه­ های آب، همسو با محیط زیست و عدم تزریق سیمان در خاک اطراف، استفاده کمتر از ماشین آلات و تجهیزات پر سر و صدا و مزاحمت کمتر برای همسایه ­ها، حساسیت بسیار کمتر سازه احداثی به آب های زیر زمینی و حفرات و چاه های اطراف، کمینه کردن تغییر مکان و تغییر شکل، ضریب اطمینان بالا و استفاده از المان­ های سازه ای، زمان بندی قابل اعتمادتر به دلیل کمتر بودن پارامترهای نامشخص و تاثیرگذار، امکان استفاده از سازه اصلی و کاهش زمان و هزینه کلی پروژه، امکان تلفیق با روش سازه معکوس یا تاپ داون (Top-down) و امکان کنترل کیفی بهتر بدلیل استفاده از المان­ های سازه ای.

    پایدارسازی گود به روش مهار متقابل و سازه نگهبان خرپا

    مجموعه ژئوپارس با در اختیار داشتن ماشین آلات و تکنولوژی های روز دنیا و نیز داشتن تجربه و دانش روز جهت ارائه روش های نوین بهسازی خاک و پایدارسازی گود با استفاده از روش های جت گروتینگ،اختلاط عمیق خاک،میکروپایل،تاپ دان بتنی و فولادی،نیلینگ و انکراژ،مهار متقابل و سازه نگهبان خرپایی آماده ارائه خدمت به کارفرمایان محترم می باشد.

    موقعیت مکانی

    ارتباط با ما
    تهران، خیابان دستگردی، روبروی خیابان عمرانی، پلاک 148، طبقه 3، واحد 3
    info@geotechpars.com
    021-22269401
    021-22269402
    021-22269404
    ساعت کاری: از شنبه تا چهارشنبه : 8:00 الی 17:00

    پنج شنبه : 8:00 الی 14:00

    • راه های ارتباطی با ما
      آماده پاسخگویی به شما هستیم
    • ارسال ایمیل

      ارسال ایمیل برای ما

      پیام خود را ارسال بفرمایید



      • واتس اپ

        ارسال پیام برای ما